. . . . . . . . . . . . . .

       Suggesties voor een geslaagd feest nodig?  Lees verder...

SOORT FEEST

Je gaat trouwen, je hebt plannen voor een leuke avond waarbij de muziek  voor ieder wat wils moet zijn.

Kortom... jaren zestig tot nu.

Of... het is je 12.5 of 25 jarig huwelijks feest.

Of... je wordt 30, 40, 50 of 60.

Of... je organiseert een knallend bedrijfsfeest waarbij de muzikale smaak van iedereen aan de beurt moet komen of wat voor aanleiding je ook kunt bedenken om een feest te organiseren.

De aanleiding van je feest is eigenlijk ondergeschikt aan het feit of het een geslaagd feest wordt.

Hieronder staan een aantal suggesties waarvan wij als band denken dat ze belangrijk zijn om een feest te laten slagen.

GELUID

 

EN

 

BANDLEDEN

 

De Paramounts bestaan uit zeer geroutineerde en welopgevoede muzikanten met een aangename presentatie en enthousiaste uitstraling die op jullie feest een spetterende sound neer kunnen zetten met een glasheldere herkenbaarheid van de meerstemmige zang en alle instrumenten.

En...zonder te vervallen in de bekende kakofonie van ondefinieerbaar "teveel rommelig geluid".

Één van de leden van de band is al 30 jaar werkzaam in de professionele audio-industrie

(www.d-r.nl) en kent de geheimen om live een zuivere studio sound neer te zetten.

De Paramounts hebben een glasheldere en zeer moderne (NEXO/Camco) P.A. waarop alle instrumenten en zangmicrofoons aangesloten staan. Een speciale NEXO processor controleert voortdurend het signaal naar de speaker systemen en zorgt voor een transparant uitgebalanceerd geluid op elk niveau. Een moderne digitale TC Electronic stereo master dynamiek processor zorgt voor een gelijkmatige sound, waardoor onbalans tussen stemmen en instrumenten verleden tijd is. (wij hebben daarom geen technicus in de zaal zitten).

Door het ontbreken van een "backline" (individuele versterkers) en het gebruik van IN-EAR monitors (kleine koptelefoontjes die in het oor verdwijnen) zal er geen overspraak plaats vinden tussen de instrumenten en/of zangmicrofoons. Door het ontbreken van vervorming / overspraak zal ook langdurig luisteren niet vermoeiend zijn.

De Paramounts hebben door deze geluidsfilosofie een  unieke en zuivere sound die op elk volume aangenaam is om te ervaren. Kortom een verademing om naar te luisteren en geheel in op te gaan.

BIJZONDERHEDEN

Wij brengen een USB/CD/MP3 speler mee zodat in de pauzes muziek gedraaid kan worden, onze keuze of die van jullie. In ieder geval, als wij het regelen, muziek in de sfeer van het feest. Verder staan er altijd microfoons ter beschikking voor mededelingen of persoonlijke acts in de pauzes.

LIVE HOREN

Als je de Paramounts "live" wilt horen is het het beste om naar één van onze luister/repetitie avonden te komen. Het verschijnen op iemand anders zijn privé feest wordt niet altijd in dank afgenomen. En... je kunt op de luister/repetitie avond persoonlijk kennismaken met ons en in alle rust jullie wensen bespreken.

Maak een afspraak voor het bijwonen van een luister/repetitie avond in Weesp.

ZIJN ZE VRIJ

Check nog even op de Concert Agenda of jouw datum vrij is en... een reeds door ons genoteerde optie hoeft niet persé een boeking te worden. Vul het aanvraag formulier in en we reageren binnen 24 uur!

LOCATIE

Allereerst maak je een lijst van alle mensen  die je uit wil nodigen. Nadat je niemand vergeten bent kom je uit op bijvoorbeeld 150 mensen.

Maar...zouden ze ook allemaal komen? Ik denk het niet. Maak twee lijsten, één lijst van mensen waarvan je zeker weet dat ze komen en een lijst van mensen die je uitnodiging eerst moeten bevestigen alvorens je weet of ze komen. We hebben nu een praktisch probleem want voor je uit kunt nodigen moet je weten waar je ze uit wilt nodigen en dat kun je pas doen nadat je weet hoeveel mensen er ongeveer komen.

Laten we op zeker gaan en er van uit gaan dat van de 150 mensen er 100 komen. een vuistregel is 70% komt opdagen. Zorg er voor dat je uitnodiging aantrekkelijk is, noem de fantastische eigenschappen van de locatie, dat er mogelijk lekkere hapjes geserveerd worden en vermeld dat er live muziek is van een top band etc. etc. Kortom het moet ook aantrekkelijk zijn voor jullie gasten.

SOORT ZAAL

Je weet nu dat je op zoek moet gaan naar een zaal waar 100 mensen in kunnen, maar je weet niet echt of er 100 komen misschien wel 150 of meer als je erg populair bent en veel vrienden hebt.

Onze ervaring als band (wij hebben inmiddels honderden feesten meegemaakt) is dat te weinig mensen in een te grote zaal absoluut zeer ongezellig is en een slechte start voor een geslaagd feest. Ga uit van een zaal waar 50 mensen kunnen staan en daarnaast 50 mensen aan een tafel kunnen zitten. Waarom?. Een zaal vol met alleen grote tafels en stoelen lijkt leuk en comfortabel maar is een killer voor je feest later op de avond. Dus kijk uit naar een in jouw ogen eigenlijk te kleine zaal voor als iedereen gaat komen. Heus geloof ons ze komen niet allemaal en veel minder dan je gehoopt had.  Tenzij op jouw feest een topartiest optreed, dan wil iedereen wel komen. Ik ga er van uit dat dat niet het geval is. Conclusie; Huur gerust een kleinere zaal dan je eerst in gedachten had. Of nog beter, een zaal die in grootte aangepast kan worden.

INDELING ZAAL

Als je iedereen een zitplaats wilt geven heb je een grote zaal nodig die al heel snel ongezellig gaat lijken. Hoe krijg je veel mensen in een kleinere (lees gezelliger) zaal zonder dat de zaal voornamelijk vol staat met meubilair in plaats van gasten. Laat  voor de ouderen onder je gasten een aantal tafels neerzetten op een plek ver van de de plek waar de band komt te staan. Bereken zelf hoeveel zitplaatsen je daarvoor nodig hebt. Als je voor iedereen stoelen en tafels neerzet heb je een grote zaal nodig. Een grote zaal heeft soms een slechte akoestiek (ik kom hier later nog op terug) en dat betekent dat  100 mensen die praten een heleboel geluid veroorzaken door de galmwerking van de zaal. Een kleinere zaal, die meestal minder hoog is, zal een betere demping geven en het totale geluidsniveau zal lager(aangenamer) zijn. Als je vindt dat iedereen moet kunnen zitten weet je ook zeker dat ze daar voorlopig niet meer vandaan komen en blijft je dansvloer gewoon heel lang leeg. Onze suggestie is, zet een aantal sta-tafels neer waarop ook de kopjes koffie kunnen staan rondom de dansvloer en hier gaan de jongere gasten aan staan drinken. Je hebt op deze wijze al de nodige beweging in je feest en het contact tussen de "sta-gasten" is veel makkelijker gelegd dan wanneer iedereen zit.

HOE BEGINT MIJN FEEST

Je hebt natuurlijk een ceremoniemeester(es) benoemt waarmee je duidelijk afgesproken hebt hoe jij je feest wilt laten verlopen. Er komen geen onverwachte "leuke" acts van een uur, geen overhead/laptop presentaties waarbij de opbouw alleen al een half uur duurt etc. etc. Of zoals wij meegemaakt hebben een "rad van fortuin" programma dat 1.5 uur duurde. Als je hier niet onderuit komt raden wij het volgende scenario aan.

De band speelt zachtjes easy listening muziek en je gasten komen binnen, feliciteren je en zoeken een plek uit aan de tafels en gaan zitten dan wel aan de sta-tafels staan. Het personeel serveert koffie en gebak en dit proces gaat voort totdat 80% van je gasten gearriveerd is. Alle tafels zijn langzaam aan bezet en de band beëindigd inmiddels hun eerste setje en zet wat pauze muziek op. Nu is het moment waarop je ceremoniemeester het initiatief neemt en iedereen welkom heet en het bruidspaar dan wel de jubilaris(sen) feliciteert.

Dit is ook het moment om alle lange acts plaats te laten vinden. Het feest is toch nog niet echt begonnen en iedereen is nog in de informatiesfeer en wisselt belevenissen uit. Er is nog aandacht voor wat er gezegd/gezongen wordt en iedereen is nog helder van geest.

Als dit gedeelte voorbij is nodigt de ceremoniemeester het bruidspaar uit om de openingsdans plaats te laten vinden. De band speelt een foxtrotje en iedereen applaudisseert en laat het bruidspaar een minuutje of zo dansen. Het bruidspaar splits zich op en haalt de volgende mensen van de kant om zich bij hen te voegen en dit (als het lukt) zorgt voor een langzame vulling van de dansvloer.

De sta-gasten aan de rand van de dansvloer zijn nu heel gemakkelijk over te halen een dansje te wagen. Als iedereen aan tafel zou zitten gaat dat zeker niet lukken met al die stoelen tegen elkaar en tafels ver weg van de dansvloer. Je feest is begonnen en de band neemt het wel over met het juiste repertoire.

AKOESTIEK !

We hebben het al even gehad over  akoestiek. Een zwaar onderbelicht fenomeen bij een feest.

Zoals de meeste van jullie weten klinkt elk concert in de Amsterdam Arena hopeloos, waarom? Omdat de geluidsgolven aan alle kanten weerkaatst worden en op verschillende momenten je oren bereiken en niet meer in de maat zijn met het moment waarop het geluid geproduceerd werd.

Nu zul je denken de Arena is wel iets anders als het zaaltje in het party centrum. Tot op zekere hoogte is dat waar, maar ook hier gelden de regels van de akoestiek. En geloof ons een zaal met een slechte akoestiek (en daar zijn er helaas erg veel van in Nederland) zorgt voor een zeer vermoeiend feest voor band en gasten. Ten eerste klinkt de band niet en ten tweede weerkaatst het gesproken woord wel zo hard terug vanuit alle kanten dat een groep pratende mensen al een heleboel geluid produceren. Een band in een zaal met een slechte akoestiek zal altijd als te hard worden ervaren waarbij de zang microfoons regelmatig zullen rondzingen en het geluid ondefinieerbaar als een golf van door elkaar lopende klanken tot het publiek komt.

Hoe weet je nu dat een zaal een goede akoestiek heeft. Vierkante zalen met harde wanden (steen) vloeren (overal parket) en plafonds bedekt met harde materialen zorgen voor een slechte akoestiek. Als je midden in de zaal staat en je klapt in je handen en je hoort een galm dan is het fout en is deze zaal ongeschikt voor een feest met een band/DJ. Kijk bij je zoektocht naar een geschikte zaal of er veel gordijnen hangen het plafond poreuze tegels heeft, alleen de dansvloer parket heeft en de wanden niet helemaal glad zijn met name de wand tegenover de band dient geluid te kunnen absorberen. Anders ontslaat er een pingpong effect van geluid waar je niet tussen wil staan, echt niet!

Nadat wij in honderden zalen gespeeld hebben, verbaast het ons nog steeds waarom er bij de bouw van feestzalen geen rekening gehouden wordt met akoestiek. Een zaal met een goede demping (lees akoestiek) is aangenaam voor de gasten, de band, bedienend personeel en zeker ook voor de buurt er om heen.

Wij hebben naast al onze inspanningen om een fantastische geluid neer te zetten nu ook ook de top boxen van onze PA onder een hoek naar de dansvloer gericht. Het voorkomt reflecties van de er tegenoverliggende wand en houdt het stereo klankbeeld op de dansvloer, wat ontlastend is voor de overige delen van de zaal.

Je gasten kunnen makkelijker met elkaar praten en het bandgeluid wordt sneller in volume gedempt door de dansende gasten die lekker in de compacte muziek op kunnen gaan waarbij er achter in de zaal nog makkelijk gesproken kan worden door de niet dansers aan de tafels.

Besteed hier alsjeblieft net zoveel aandacht aan als de rest van de ingrediënten van je feest.

INDELING FEEST

Als de band de eerste set gespeeld heeft en de acts geweest zijn is het repertoire verder opgebouwd uit absoluut herkenbare songs die iedereen mee kan zingen. De rest van je feest kun je gerust aan de band overlaten. De pauzes worden gevuld met pauzemuziek en eventueel nog een kleine act van deze of gene. Zorg ervoor dat als het feest eenmaal op gang is er geen ellenlange acts meer opgevoerd worden die meestal ter meerdere glorie van de bedenker zijn en ten koste van je feest gaan waar de gang volledig om zeep geholpen wordt. Maak hier duidelijke afspraken over met de ceremoniemeester(es).

Nog een tip, denk er eens over om een goed danspaar in te huren die de dansvloer altijd vol houden als je eigen gasten dansvrees hebben (met name de mannen!).

WANNEER ETEN/BUFFET?

Laat geen buffet beginnen tijdens het spelen van de band maar laat dit in de eerste pauze van de band pas aankondigen.

Eten is altijd heel populair en laat meteen de dansvloer leeg lopen.

CHECKLIST

We hopen je wat suggesties aangereikt te hebben om in elk geval er alles aan gedaan te hebben je feest een succes te maken. Natuurlijk is het niet zo dat als je lange acts hebt, alleen maar zitplaatsen in een grote zaal met een grote lege dansvloer waar niemand als eerste op durft te gaan staan (aangegaapt door 100 mensen)  en een zaal die akoestisch zeer matig is, je feest mislukt is.

Maar...met het doorvoeren van bovenstaande tips denken wij met onze ervaring en het meegemaakt hebben van honderden feesten dat we toch een beetje door hebben wat de juiste ingrediënten zijn voor een geslaagd feest.

En...dat wensen wij jou ook toe natuurlijk, wel of niet met de Paramounts als band!

FACEBOOK LOGO Linkedin logo TWITTER